Sunday, 12 April 2009

LOPIS ~ MARI BELAJAR

klik gambar sekiranya nak view dgn jelas

mari..mariiii belajar siniii kat cerok dapor nekPP...jomm belajar cara2 buat Kuih Lopes secara rebus.. nekPP belajar dari Mummy nekPP. cara yg amat mudah... jom layarrrrr
  1. sehelai daun pisang segiempat sama; panjangkan sedikit utk ditutp atasnya
  2. dilipat segitiga buat calung mcm kat atas tuh yaa
  3. masukkan pulut yg telah direndam lalu ditos * nak letak pewarna hijau ikut suka
  4. kemudian pemukaan yg terngaga tuh benornya dilipat sbb nak diikat dgn tali rafia; tapi stok tali masa tuh tak ade; so gunalah stepler supaya tak terburai..ahaks
  5. disusun dalam 5 keping lalu dicucuk dgn lidi supaya tak terabur ketika nak rebus nnti. lagii nampak kemasss laa dlm periuk iteww..ahaks..
  6. direbus sehingga masak.
  7. bila sudah masak ditoskan dan disejukkan.
  8. sediakan kelapa ambil putihnya sahaja; diletak garam sedikit; gaulkan bersama2 lopes yg telah siap direbus tadi.
  9. dah boley dihidangkan dengan air gula melaka.
  10. dah boley dingap ngappp...


PERINGATAN YG SERIUS!!!

SESIAPA SHAJA YG INGIN MENGUNAKAN KEADAH STEPLER..PASTIKAN BILA MAKAN TU TAK TERCEKIK ATAU TERTELAN!! DIJAMIN TIDAK DITANGGUNG KESELAMATANYA.. TANGGUNG SENDIRI..mekasihhh...ekeke..kena serius!



4 comments:

Olive Tree Guitar Ensemble said...

Hi, it's a very great blog.
I could tell how much efforts you've taken on it.
Keep doing!

Suzi said...

nekPP...menarik kaedah ni.
boleh try ni...saya suka kuih lopez ni...

ain said...

ha kauuu...step by step lagi. Bagus ni. nanti2 klu mood rajin dtg bergolek, aku try le.tu hari aku plan nak buat lopes gak, pas tu mail ckp..beliiii je le!merudum terus semangat!!

nekPP said...

hi frenz of mine from taiwan..tnx a lot!

suzi >>> tryy..senang aje..same laa nekPP pon suka..nnti nekPP tunjuk keadah ikat gan tali plak ekh..hehe

ain >>> rajinnn jgan tidak!!! uhuh