Sunday, 31 May 2009

SOTO

dari cerok dapor nekpp
SoTo
kita zass resepi yaa xmo ckp byk2 ngeee ;p

bahan2
  • bawang merah
  • bawang putih
  • ditumbuk atau dihiris halus ikut suka
  • rempah soto
  • rempah 4 sekawan
  • halia dititik
  • lengkuas dititik
  • minyak utk menumis; tumis semua bahan2 sehingga naik bau; masukkan air; sukat ikut suka hati masing2
  • 2 ekor ayam *potong 2 masukkan dlm air rebusan sup; bila dah masak keluarkan ayam lalau disiat2 isinya; tulang masukkan balik dlm sup!
bahan utk hiasan
  • daun sup/daun bawang dihiris halus
  • soon digoreng
  • kacang tanah digoreng
  • taugeh dicelor atau tidak ikut suka
  • ayam disiat2
  • begedel
  • bawang goreng
  • sambal kicap
dannn kita zass plaks resepi BEGEDEL kat bawah yeeeeee;p

begedel ni begedel IKAN BILIS
bukan begedel daging cincang tuhh
jom jommm zass resepiiii yipeee yiiipeee ;))

bahan2
  • kentang digoreng lalu ditumbuk tapiiiiii nekpp guna french frise iteww ahaks
  • ikan bilis digoreng lalu ditumbuk kasar
  • kuib maggie ikan bilis
  • lada hitam ditumbuk sederhana kasar
  • 1 biji telur
  • daun bawang/daun sup dihiris *nekpp xletak stok ciput
  • garam
cara2nya
  1. gaul kesemua bahan hingga sebati; kemudian bulat2kan; gentel sehingga habis adunan
  2. utk memasak; pukul telur 2/3 bijik
  3. masukkan gentelan begedel tu dlm telur yg telah dipukul dan gaul sebati
  4. panaskan minyak utk mengoreng; guna api kecil yeeeeeeee
  5. lakukan sehingga habis..dan sekiranya telur habis..pukul lagi telor; ulang process mcm yg disebut tadi

NASI IMPIT
resepinyaaaa sila klik di S.I.N.I.



3 comments:

blogresipi said...

Faveret jugak nih... tapi tak pernah buat bergedil ikan bilis lagi...mesti sedap jugak ni.

FiDa@aMiDa said...

feveret ku soto n pegedil ni :)

sarahmirza said...

begedel tu kan, dr dulu saya buat tak menjadi jek..balik malaya tgk akak buat senang jek jadi.. kenapa ya bila saya buat, lepas uli2 tu masuk dlm minyak terus jek hancur? takde bakat masak btui la..