Monday, 30 March 2009

NASI IMPIT


dari cerok dapor nekPP
kita balik ke zaman dolu2..
zaman sekarang..manyakk sonang..beli aje!
name it!! * NONA * ADABI * mcm2 adaaaa
tapiiii memandangkan nekPP merantau
terrrpaksa ler nekPP belajou..
HOW TO MAKE NASI IMPIT!! ahaks..


Thank you sooo very much..MADAM INA..
now nekPP kehilangan 1 teman
beliau dah balik ke Johor Bahru
uhuh tempat tanah tumpah darahKU!!


bahanya
1 pot beras putih @ white rice
bersamaan dgn
5 pot air
sedikit garam
(note: nekPP masak 5 pot * bekas kat atas tu)
2 ATAU 3 tbspn minyak masak


caranya
mcm masak bubur nasi
pastikan api tidak terrrlalu besou
bila nasi dah jadik seperti bubor atau dah lembik2 gitewww
kecilkan api
digodak2 supaya beras tu betul2 hancur
jika masih lagi ada betuk2 beras tuu
tambahkan air lagi 1 pot
lakukan sehingga betul2 likat dan beras dah betul2 hancur
bila sudah likat
biarkan dlm masa 5 min

sediakan bekas
nekPP guna bowl yg mcm kat gambor tu
masuukan bubor nasi itu tadi ke dlm bekas sehingga padat
kemudian salutkan permukaan atasnya
dgn plastik atau wrapping plastik
amek senduk yg leper atau ape2 aje
pukul2 atas nasi itu tadi bagii rata dan padat!

nekPP tutup dgn bekas mangkuk itew tadi
tidak payah tindih2
dgn LESUNG BATU..ATAU BATU BATA..ahaks..
biarkan sehingga sejuk..
bila dah sejukkkk boley lah dipotong2..


SELAMAT MENCUBA!

4 comments:

ZaiY said...

oo..camtu ye..nmpak sonang.peh ni takyah beli hat segera lagi dah la.
jap nk tnya, kalau guna rice kuker bole tak?

nekPP said...

maap ler wahai adikkkuuu..keasliannya tidak ler ada ahaksss...lagii tak bape cantik kot..tapiii kalu nak cobaa aper ler salahnyaa..TIDAK DIJAMIN! wakakaka..

ain said...

dah masuk pun dah ekh ns impit nko...x perasan le beb. now ni tinggal kuah kacang je le ngan serunding.

nekPP said...

ekekekeee cik puan ain..cibukk gan kuah kacang dia..serundinggd dia..haiyooohhhh...