Saturday, 11 April 2009

UNTA MASAK KICAP


haa haaa...jgn ketawa guling2 yerkkk...ahakss...ermm x mau cita panjang2 dulu... dari cerok dapor nekPP.. Daging Unta Msk Kicap! ekeke pelik yaa tapi benar! Resepi msk kicap nie dari Mummy nekPP; kita zasss resepinya dulu yaaa


bahan2nya
  • daging unta * daging lembu * ayam pon boley
  • bawang merah dimayang
  • bawang putih
  • halia
  • 4 sekawan * bunga lawang *bunga cengkih * kayu manis * buah pelaga
  • kicap manis (optional)
  • garam
  • santan pekat (optional)
  • minyak

cara2nya
  1. Daging direbus bersama2 BAWANG PUTIH DAN HALIA yg dikisar atau ditumbuk halus biarkan sehingga betul2 empuk
  2. masukkan 4 sekawan + kicap + santan pekat. santan ni ikut suka. taknak pon tak pe. tapi bila letak santan nie lagi lemak dan lagi sodap.
  3. kemudian masukkan bawang yg telah dimayang digaul rata
  4. curahkan minyak; gaul sebati; biarkan seketika.
  5. dah boley dihidangkan dan boley dimakan bersama2 dgn...jommm zass gambar kat bwah itewww...

Bismillahhh.... haaa lauk tengahari atau boley juga dimakan utk makan malam. Ada * kopok belinjau dan * tumis soon *tahu kering dan *cendawan ~ pekena plak gan ikan keringg... kawww



NOTE: Mummy nekPP kalau masak daging tah nape tah ekh suka rebus dulu then baru letak minyak. petua kot.. secara lojiknya.. daging tu liat; mcm ayam pencen gek laa; tu sbb direbus dulu; lagii daging atau ayam tu akan sebati @ mesra dgn rempah2 nya... kot kot..ekeke... wallahuallam wal maaf... aper pon msakan mummy nekPP mmg sedap..tnx mom..luv u!



3 comments:

ain said...

bawakn aku balik daging unta june ni ya!!!hihi

nekPP said...

kalau daddy b balik sekali..boleyy ler tapiiii kalau mem balik sediri peaceeeeeeeeeee ;-)))

kuIna Jentayutiara said...

kat mana nak dpt daging unta tu.. sy belum ternak lg..