Monday, 27 April 2009

NASI AYAM

dari cerok dapor nekPP...
Nasi Ayam

Alhamdulillahhhh...kenyang lah! wahhh baru free...
zass resepi nasik ayam yerrr.. xmo cita panjang2...wahaksss..

bahan2nya
  • beras nekpp guna basmati jadik airnya kena lebihkn sedikit
  • ayam direbus *ambil airnya utk msk nasi
  • bwang putih
  • halia muda
  • kiub ayam maggie
  • sedikit kunyit nak bagi cantik warna nasi (optional)
  • dibelender kesemua bahan
  • 1 batang kayu manis *nekpp suka letak
  • tumis semua bahan..nekpp guna minyak sapi+minyak msk
  • garam
caranya...
  1. tumis bahan2 hingga bau wangi
  2. kemudian masukkan air rebusan ayam msk hingga mendidih
  3. masukan ke dlm periuk nasi yg berisi beras yg sudah di cuci. masak sehingga nasi tanak.
Ayam
  • biasanya ayam nekpp rebus dulu baru diperap dgn *halia*bwng putih ditubuk atau dibelender*sos tiram*madu*gram*gula...T.E.T.A.P.I.......
  • ayam tu nekPP beli aje!!! wahahaha..grilled chicken..ngeeee
  • 99% kalau msk nasi ayam nekpp suka msk ayam sambal @ merah...
sos kicap
  • bwg putih dititik
  • cuka
  • sedikit minyak bijan
  • kicap manis
sos sambal
  • cili segar merah
  • 1 ulas bwg putih
  • halia muda
  • cuka
  • garam
  • gula
  • bahan perasa
  • cili sos maggie sedikit
  • dibelender ke semua bahan
sup ayam
  • msk sup mcm biasa..hehe

sekian...mekasihhhh...

8 comments:

Syigim said...

alaaa sedapnyeeeeeee......teringin. :P paling suka tomato tu.. comel! hihi

kayteeze said...

Alaahai...

Sedap nampak !!

ZaiY said...

sedapnya kalau dpt sepinggan nsi ayam di hari2 yg panas ni...

ain said...

sedapnyaaa...aku pun baru khamis lps buat ns ayam. pas tu sabtu mkn lg ns ayam maulidurrasul!

nekPP said...

syigim *** aper layii buat kopee moninn..nnti nekpp buat nasik ayam! wahaksss..

tie *** sodappppp

zaiy *** meh dtg siniii...

beb *** wahaha...

Suzi said...

baru saya perasan nekPP tukar 'langsir baru' ye...cantik!

saya pertama kali kenal kenal nasi ayam + ayam sambal masa study dulu kwn saya org muar kenalkan...

nekPP said...

suzi >>> hehe mekasihhh yaa..try suz sedapp..anak2 nekpp lebih suka msak merah bila buat nasi ayam nii..

masa suzi rebus ayam ambil ayam yg nak dibuat msk merah lalu ditoskan kemudian digoreng kekuningan jgan lama sangat nnti ayam keras..

ReeN said...

fie2....yummy yummy.....
sodapnya...tapi kalau ko turun sini lepas tu jamu kengkawan mkn cam ni kan bagus....