Friday, 29 January 2010

PISANG REBUS


dari cerok dapor Nekpp ;)
PISANG REBUS

hehe tak dek laa sepesel pasal pisang rebus nih! tapi nekpp saje nak stori mori pasal pisang rebus yg amat pofuler pada zaman dulu kala.. zaman Jepun! nekpp mmg suka makan pisang rebus sbb rasanya lebih manis! biasanya pisang jenis lembik yg amat sesuai sekali direbus! TIDAK utk digoreng!!! BERMINYAK!! pisang rebus juga amat sesuai benar utk org2 yg hendak berdiet seperti s**a.. heeeeeeeeee.. sudah semustinya TIDAK ADA MINYAK!!!


pisang tanduk rebus ;)
  • pisang tanduk dipotong 4
  • secubit garam
** cara2nya mudah sahaja.. cuci pisang; masukkan pisang yg telah dipotong2 ke dalam periuk; tuangkan air; sukat sehingga pisang tenggelam; masukkan garam; direbus sehingga mendidih atau pisang masak!


6 comments:

Norsham said...

noor suke bangat makan pisang rebus ni....lama dah x makan le...pisang ape lagi ye yg sesuai tuk rebus..esok ade pasar tani ingat nak gi cari le....terima kasih nekpp sbb buat noor teringat zaman dulu2...

NJ said...

salam yati..
terkenang semasa dulu
hatiku merasa rindu....
tu bait lagu lama...

tgok pisang rebus tu aduhh mmg nostalgia tol la..dulu kecik2 arwah mak ada juga buat kan..sedap tuuu..emm yum yum

englishvintages said...

salam nekpp, kalu cicah dgn kelapa muda letak gula..lagi sedap kot ye..hihi(resepi sendiri)

iza~de~bintang said...

salam nekpp...wah kalau dapat makan ni kat dubai ni alangkah seronoknya.. iza dalam seminggu ni makan deira city centre, pening dah perut iza.. bukan sedap sangat pun tapi itu ja yang dekat dengan hotel. huhuhu...sib baik datang sekejap saja.. beberapa hari lagi iza balik dah, tak sabar pulak rasanya nak balik hehe

ZaiY said...

mmg betul, nostalgia ni pisang rebus.. dulu2 bngun pg, tgok bawah tudung saji mak ada buat pisang rebus, punyalah suka..
kitorang mkn cicah ngn nyoq+gula skit..

NekPP said...

norsham >> sodap noorr pisang rebus nihh..tapi yg best pisang tanduk laa..lagi laa bila dah lembik..pisang kapas ok geks..kalau yg mengkal buley diicah gan kelapa..phieww...

NJ >> wakakakaa..jiwang gituuu..betul NJ..mmg nostlagia betulll...

englishvintages >> monaaa betulll tuh..tapi kena pisang yg mengkal baru chawwww babeeee ekeke ;)

iza >> laaa kat dubaiii...kalu x boley gather2..malangnya nekpp kat jay bee laa nihhh...ermm

zaiy >> kalu yg mengkal buley cicah gan nyoq ler mama!! yg lembikkk..konye2 tolan ajooo..wahahaha