Tuesday, 17 November 2009

CENDAWAN GORENG

dari cerok dapor nekpp ;))
kudap-kudapan waktu malam yg dingin
CENDAWAN GORENG

hehe..mcm belalai gajah! upss soriiiii...

sumber resepi nekpp sekodeng kat rumah Hana nuu di Jepang
ARIGATO!! HAITT..HAITT..
nekpp angguk2 nie Hana oiii..ekeke..
yg pasti mmg best!! sbb pakar makan nekpp kata best!
kita zassss resepiii ;)) CNP..mohon halal puan rumah!

Bahan-bahan

  • Cendawan tiram secukupnyer - siat2.. ** hehe nekpp guna cedawan aper tuh! cendawan bear! beso2 belaka...ahaks..
  • 1/2 cwn tepung kentucky
  • 2 sb tepung gandum
  • 1 sk serbuk kari
  • secubit garam
  • air secukupnyer
  • sambal kicap - utk cicah.
* hana x ltk telur pada batter cendawan nih sbb biasanya telur akan menyebabkan serap minyak, dan lembik@tak rangup bila dah sejuk. nih cara hana, terpulang cara owang lain yer... :)


Cara-cara

  1. Panaskan minyak. pastikan minyak betol2 panas utk menghasilkan cendawan goreng yg rangup! dan masa menggoreng api jgn kuat @ slow sgt.
  2. Sediakan batter. Campur semua bhn kecuali cendawan. agak2 la yer tahap kecairannya.
  3. Bila minyak dah betol2 panas, renjis2kan batter tadi ke dalam minyak. kemudian celur cendawan satu persatu ke dalam batter dan goreng terus hingga keemasan.
  4. Angkat dan toskan.
  5. Hidangkan bersama sambal kicap jika suka.

4 comments:

FA said...

holaaa..cendawan goreng 1 pinggan plssssss..favourite si ketot ni kak..

ima said...

salam yatie..rajin nya buat cendawan goreng tu...nampak pun dah sedap...

hana said...

wowww! canggihnyer cendawanmu posing kak! bak upah sepinggan! ekekeke lapo ajer sejok2 nih! huhuhuuuu

nekPP said...

FA >>> holaaa..oraittt bisak diaturrr...all 4 bb bear!!

IMA >>> rajin ker aper ima..daddy b beli cendawan ari2 ada cendawan jemu plaks buat sayur ekeke..jalan2 rumah si hana..dapat idea!! tnx hana!!

HANA >>> wow weeeeeeee ekeke...jgan jelesssssss..boley nnti antor 2 pinggan!!!