Monday, 20 April 2009

IKAN MASAK SINGGANG NENAS


Bismillahhhh... hohohooo... kalau dihiruppp...slurpppp...masyukkk.. dari cerok dapor nekPP.. ikan kembung msk singgang letak nenas! sbb bila penyakit M dtg melanda.. msk mcm ginii super express... semua sekali direbus! amat sesuai sekaliii...sampoiii kan kannnn... sesuai jugak utk ibu2 yg dlm pantang atau org2 yg baru kena belah perut...hehe.. bukan belah perut ikan tawww... sbb kunyit menyembuhkan luka2 dalaman...wahhh jadik bidan ler pulakkk ahaks.... tapi syaratnya kena guna ikan haruan! sahhh... luka di dalam cepat sembuh! insyAllahhh.... kita zasssssssssss resepi yaaaaa

baha2nya
  • ikan ikut suka
  • kunyit hidup atau serbuk
  • air asam jawa atau asam keping
  • 5 biji cili api hijau
  • bawang merah
  • bawang putih
  • halia
caranya dibelender kesemua bahan lalu direbus ** nak yg lebih natural dan sedap ditumbuk!!

  • nenas atau bunga kantan dihiris2


peringatan >> msk singgang nie boley dipelbagai..sekiranya tidak mahu letak nenas atau bunga kantan boley juga dititikan serai; juga boley letak daun kesum..



7 comments:

Suzi said...

nekPP....sedaaaapnya. saya suka ikan singgang tapi my hubby tu kureng sikit so takleh nak masak kerap...
kalau saya ikan singgang lawan dgn budu(maklumlah org TRG) ...tempoyak....atau sambal belacan tambah ulam2 sikit waaaa terasa2 kat mulut hihihi

kayteeze said...

Alamak...!! Dah terliurlah ni....hu hu...

Mak Tie biasa masak gulai(asam pedas) nenas (tak tumis) guna ikan tamban.... Lebih kurang macam tu gak !!

ain said...

mkn waktu tengahari pns2..pas tu ada sambal belacan ngan petai, fullamakk!
kaww!!!!

kuIna Jentayutiara said...

ikan singgang tu ikan apa yer..? hehehe

ikan kembung kat siini dpanggil ikan temenung.. myb sbb dia suka termenung kot..

mother of two said...

nek pp,
opis kiter dekat ajer.. ngan rumah nek pp tu... lunch sama boleh..:)~

nekPP said...

suzi >>> aduoiii..tangkap leleh nnniii suzzz..hikhikhik

tie >>> wowoo awak ganu..suzi ganuu..meriah tuhhh... yaa ada gek nekPP mask macm tu..dipanggil asam rebus..

beb >>> mmg umphhh..

kuina >>> maner ada ikang singgang..haha..nekPP buat sot sot aje kahkahkah..ikan tu ikan ler..singgang tuu nama masakkan itewww..ahaks...

shiela mot comottttt..ahaks..boleyyy sangattttttttttttttttttt...

fazemy said...

NekPP ni asal dari pantai timur ke? Orang pantai timur je tahu ikan2 singgang ni. kelakar la kak kulna tu. kekeke.

Tapi mak saya tak pernah lak masak ikan singgang taruk nenas. rasa lengkuas ke nenas yang lbh nih. huhuhu. boleh try nnti. good idea!