Monday, 30 March 2009

NAIK RUMAH

PULUT KUNING


...dari cerok dapor nekPP..ahaks..
sila silaa..jemput jemputt
amek SORANG 1..
nie kira nekPP naik rumah lah..
mudah2an dpt berkat sesama kita yaa

caranya
pulut direndam (nekPP rendam semalaman)
nekPP buat 2 kukusan - 5 pot pulut tiap kukusan
* titikkan perwarna kuning - ikut suka
* nekPP xletak air kapur sbb xdek
* nak kilat rendamkn sekali dgn asam keping

cara mengukus
sediakan pengukus mcm biasa
toskan pulut itu tadi
* digaul dengan air santan dan sedikit garam
kalau nak lemakk rasanya.. santan mustilah yg pekat
** jgn letak semua santan..agak2..takut dikuatiri terrlebih santan
tak cantik pulut tu..kembang!
kalau rasa belum ok..
angkat kukusan letak santan lagi
lakukaan sehingga betul2 masak

loyang dialas daun pisang supaya dpt aromaa..wangi!
masukkan pulut itu tadi dalam loyang
diKUKUS...

tips..
supaya penutup pengukus tu airnya tak jatuh di atas bahan yg kita kukus
balut tutup pengukus dengan kain


ni laa dari cerok dapor nekPP yg bole nekPP share
Pulut Kuning nie sebenarnya nekPP buat
masa mY BB BeAr punya birthday
mm BB BEAR??
anak bujang nekPP yg berusia 13 tahun pd 21 FEB ari tuh..
the one and only anak bujang
dan 1 anak gadis sunti..baru berusia 8 tahun..
nekPP ada 2 org cahayamata!

Pulut Kuning nie juga boleh dimakan dgn
RENDANG ATAU KUAH KARI
tapi nekPP buat KEMA KAMBING..
resepii??? nnti ekh...next n3..




5 comments:

ain said...

balik june nanti, buat utk aku nyer anniversary ekh.hihi

ZaiY said...

amboi meriah dh umah nekpp ni, der lagu der makan2..

nekPP said...

ain - june? buat? chamek ajer lah!

zaiy - kahkahkah

ain said...

ekh..lupa pulak..kemain detail lagi cara pembuatan pulut kuningmu itu.

nekPP said...

ermmm perli ler tuhhh..hehe kang kalu ko buat xjadikk jgan salahkan nekPP yerrr..