Tuesday, 31 March 2009

LODEH HAI MAK LODEH


dari Cerok Dapor Nekpp
KUAH LODEH ATAU MASAK LEMAK

haaa kauuu dgn mangkuk besou layiii..ahaks..masa ini nekPP ada kunjungan dr seorg teman... jom jom kita tengokk resepinyaa..maap yaa nekPP mask xdek sukatan2 rasmi! main campak2 aje ikut naluri hati..ngeh3x..yg pasti..kalu kita tgok org makan licin tuu..sodapp lerr..haha..sape layiii BB BEAR gan ABAH DIA!!

bahan2nya
* bwang merah
* bwang putih
* belacan ikut suka nak ker tak tpi nekPP letak
* udang kering atau ikan bilis
*kunyit basah atau serbuk kunyit
(ikut suka juga sama ada nak kale kuning or bior plain santan gitew)
(kesemua bahan dibelender)
nak sodapp yg asli adalah DITUMBUK!
* lada basah hijau dan merah dihiris bulat2
* santan secukupnya - kepekatan kuah pon ikut suka
* udang basah - beso kecik pon ikut sukaa..hehe
* kacang panjang dihiris serong tipis
* kentang didadu
*soon dan tahu kering direndam kemudian diptong2
* carrot
* brokoli
* bunga kubis
pokoknya sayur2nya..semua ikut suka..
sbb kekadang tu ada yg letak tempe ler..sengkuang ler..
kiranya mcm2 adaaa..
* garam * gula * perasa - ikut sukaa juga..


cara2nya
- bahan2 yg dibelender dan hirisan cili basah hijau merah ditumis sehingga berbau wangi
- masukkan udang kemudian santan
*biasanya nekPP masukkan santan cair dulu at the end baru laa masukan satan pekat
- pastikan menggunakan api yg kecil..sbb kalau santan tu pecahhh tak cantikkk
- bila mendidih masukkan sayur2an itu tadi
- biasnya masukan sayor yg keras2 supya empok cepat..kalau yg lembut tu nnti cepat layu jadik lodeh nmpk tak cantik hehe boley gitww..
-bila kesmuanya dah dalam periuk..barulah masukkan santan yg pekat!
- dahhh boley dihidangkannn



5 comments:

ain said...

lodeh ada...ns impit, kuah kacang, serunding mana..????nko simpan ekh..??

nekPP said...

haiyohhhhh...ngeh3x..

Suzi said...

main campak2lah sedap...tu gaya org dah pro hihihi

ZaiY said...

dh besar pjg baru sy kenal makanan ni sbb kt kg sy xpopular lodeh ni. tapi lama2 bila dh selalu mkn sedapla pulak..ishh teliur la..

nekPP said...

suzi - pro??hampehhh..

zaiy - terliorrr..meh siniii.. kang 'ngencess' org yg kat dlm tuhh..