Wednesday, 13 January 2010

SAMBAL TUMIS TELUR BURUNG PUYUH

dari cerok dapor nekpp 2010 ;))
SAMBAL TUMIS
TELUR BURUNG PUYUH


salamelekummmmmm ;))
sihat semuaaa??? alhamdulillahhhhh
2010 stress sehhh..mcm2 nak buat..mcm2 nak urus!!
alhamdulillahhh dah selesaiii
tak mo stori banyak2..jom zass resepi.........................

bahan2nya
  • cili kering dipotong2 lalu direndam atau direbus
  • 5 biji bwang merah besar
  • 5 ulas bawang putih
  • 1 ' halia
  • 1 ' kunyit hidup
  • belacan
dibelender kesemua bahan

  • 2 tray burung puyuh direbus dan dikopek kulitnya
  • 2 batang serai dititik
  • air asam jawa secukupnya atau asam keping
  • garam gula secukup rasa

cara2nya
  1. setelah telur burung puyuh dibuang kulit lalu digoreng sedikit
  2. tumis serai + bahan2 yg dibeleder sehingga naik bau
  3. masukkan air asam jawa atau asam keping. masak sehingga cili betul2 masak atau naik minyak
  4. kemudian masukkan telur burung puyuh digaul rata
  5. masukkan garam gula secukup rasa

8 comments:

Tie said...

Bagus !! Idea yang baik !

Nanti nak cari puyuh... nak kebas telurnya dan buat sambal !! Uwaaa....

fazemy said...

kolestrol tggi ni telur burung ni. dah la mkn satu tak cukup sbb dia kecik je. sekali makan tamak nak 10biji sorg. haha. Papun maveles. klw dpt sambal telur nih confirm nasi duit pinggan. Haiiiyaaa bila mau kurus ni.

Am-flora said...

salam yatie..,senyap je.. masih di bumi rinting lagi ke? sedap nmp smbal tumis tapi nak tahu family lain semua suka telur puyuh kecuali kita aje yg x suka.., (kita ni jakun sikit!)selalu masak kan dia org je.., tapi sendiri x makan pun! buat sup campak telur ni pong sedap kan..? tak makan tapi tahu sedap. apa ler kita ni ek? sbb slalu masakkan cik abg tu..!

ima said...

salam yatie...wahhhh!sekali keluar mengancam habis...emmm memang kecurlah penangan sambal tumis telur puyuh tu!!!!

QiStinA's said...

ting tong...nak sambal puyuh cikit... amboi... lama tak kemari.. semua dah bertukar wajah.. lagi cun.....ahakksss..

AbbotCottage said...

ko bio betul nekpp....aku tak nampak pon burungnya, telonya je aku nampak...jap jap aku seselak, errrkk tadekk, nampak telur jek! Pokkk montot nekpp

indahhouse said...

Salam nekpp,
apa khabar?
teringat telur puyuh dalam peti ais. lom buat lagi tu. gud idea!
projek apa tu, 2010? Moga seme urusan dipermudahkan Allah. Amin...

NekPP said...

wallaaa...soriii 2010 soriii...

k tie >> best!! nnti dah siap anto semangkok kat nekpp yerk!!

emy >> mii tau tak perr..ekeke;))
sesekali makang tak per jgan tiap2 hari makan..mau masuk siptal sehh..uhuh

k am >> ya kak amm..masak sup pon sodap jugakkkk...tapiii hati2 yerkkk..kesihatan musti dijaga!! heheh

ima >> betul ima..nak sekali mau lagii..ayooyooooo...

moi >> tak per jnji jengah nekpp tawww ;))

abbott >> errr burung bukan ker kat rumah mu bottttttttttt.. muwhuwahuwaaaa ;p

indahhouse >> baik alhamdulillahh..hehe projek???masak2 aje maa..ekeke